Världens godaste julbullar.




Tänk så söt man kan vara . Synd att inte vädret är lika sött. Det stormar och regnar . 4 grader varmt . Har i alla fall vart och gjort bort julklappsinköpen ikväll så nu ligger börsen och skriker. Har ju sex små barnbarn och två bonusbarnbarn. det drar ihop. I morrn ska jag baka världens godaste julbullar . Dom måste ni bara prova. Lägger in receptet här.

Saffransknyten
För 50 personer.

 Albumbild
Ingredienser
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella lätt
2 påsar saffran, ca 1 g
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
Ca 17 dl vetemjöl

Fyllning:
50 g rumsvarmt smör
200 g vit choklad
1 uppvispat ägg
1 dl pinjenötter

Gör så här
Smula jästen i en degbunke.
Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°. Häll degspadet över jästen.
Rör om så att den löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och mjöl.
Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa övertäckt ca 30 min.

Dela degen i två delar och kavla ut till stora plattor, 1/2 – 1 cm tjock. Bred smöret över degen. Grovriv chokladen och strö över. Rulla ihop och skär i skivor.

Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa 20 – 30 min.

Sätt ugnen på 225°.
Pensla med uppvispat ägg och strö över nötterna.
Grädda i mitten av ugnen 5 – 7 min. Låt svalna på galler. Sikta ev över lite florsocker.
Ha det bäst och massor med kramizzzzzzzzzzzzzzzzar til er alla.

KOMMENTARER
SENSUELLT

var med och tävla om en sexi goodiebag i min blogg

2008-12-17 23:39:35
URL: http://sensuellt.blogg.se/
chili

Ja de é mycket goda:)

2008-12-18 01:14:12
URL: http://hetchili.blogspot.com/
Mickis

Dom lät goda:D Ska testa bakas här hemma!!!:d

2008-12-21 09:39:13
URL: http://mickispickis.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)





Trackback