Gör din egen kalvfond.


Gör din egen kalvfond.

Att sätta en kalvfond är en bra bas för att få en god sås när man väl behöver en. Det är enkelt men tar lite tid. vad som behövs är.

Ingredienser:
- Kalvben (beräkna mängd efter grytans storlek och övriga ingredienser).
- 1 Rotselleri
- 3 stora morötter
- 1 Purjolök
- 2 stora Gula lökar
- 1 hel Vitlök (inte en klyfta)
- Färska örter (*)
- 1 tub tomatpuré (okryddad)
- Salt
- Peppar (Gärna kryddpeppar då det ger en trevligare smak)

* Man kan använda i princip vilka färska örter man vill, men bruka sunt förnuft och ren logik så går det oftast vägen.

Hur man gör:

Fördela kalvbenen och lägg dem på en ugnsplåt, bränna av benen ca 10 min för att dom skall få en liten knuff då dom tål mer värme än övriga ingredienser.

Tillsätt sedan grovt hackade rotfrukter, lök och dela på hela vitlöken med skal och allt då det inte spelar någon roll då allt skall silas i slutet lägg även den på plåten, klämma sedan ut en tub med tomatpuré ovanpå allt, bränn av allt detta i ca 20-30 min på medel värme ca 75 - 100 grader.

Sedan så flyttar du över allt från plåten till en stor kastrull och förse med rätt så mycket vatten, färska örter salt och peppar, gärna kryddpeppar för trevligare smak.

Låt sedan stå och koka upp i några timmar så att det reducerar ner för att slutligen sila av och... VOILA, där har ni en egen kalvfond.

Det är så jag gör min kalvfond och det räcker riktigt länge, går att frysa utan att det försvinner smak så länge det inte ligger där i en halv evighet.

Så detta är basen för lyckad mad på ett enkelt sätt.
Lycka till i köket.

Glöm inte att titta in på Bloggplus.se. Tjänsten är helt gratis.
Som ny medlem får ni 1000 besökare, 2000 bannervisningar och 2000 textvisningar. OBS Metro godkänner inte detta för sina bloggare.
.
Vill du rösta på min blogg kan du gör det här.
bloggstarts Topplista

KOMMENTARER
Emma

Ja det har det varit :)

Kram

2009-08-10 11:02:59
URL: http://www.metrobloggen.se/emmashorna
Fenixmona

Tack för tipset! Kram på dig!

annsan_s

De är han, vill oxå ha!



Kramizzz

2009-08-10 11:23:56
URL: http://annlouises.webblogg.se/
Lena

Detsamma önskar jag dig vännen!så kul att du tittar in til mig!ett bra recept!tackar för det.

Ha en skön Måndag!

Här är lite svalare nu,sköööönt!!!!

Kramen

Fenixmona

Ha en fin dag...själv ska jag inta soffläge en stund! Kramiz

Bea

TACK så jätte mycket för din omtanke. Du är en god själ du. jag har fått reda på vad det är nu iaf så hoppas det blir bättre. Kram B

2009-08-10 11:52:06
URL: http://beatrixtornqvist.blogg.se/
Stefan Falkelind

Ursch för kalvfond. Vegetariskt ska det vara.

2009-08-10 12:17:57
URL: http://falkelind.blogg.se/
Stevie

Hej Attis!



önskar också Dig en God Nattis!



Kram

Stevie



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)





Trackback