Helgen som gått var varm och skön


Gomorron alla goa männskor. I helgen har det inte blivit mycket uppdatering här. Det har vart fullt upp . I lördags firade vi vår gorda som blev 19. Då hennes kalas var slut åkte vi iväg till Jenny och grattade hennes sambo(svärsonen) som oxå fyllde år. Det var en härlig dag med mycket tårta och annat gott. Lördagskvällen avslutade vi med att gå ut och äta. Ingen orkade fixa nån mat i den otroliga värmen. I går (söndag) var jag ute med min mormor i flera timmar. Vi lånade en rullstol då hon har lite svårt att gå. Det var roligt. Hon tyckte det var jätteskoj. Vi gick runt och tittade på de gamla delarna här i Holmsund. Sen avslutade vi med kaffe hemma hos henne. Lite gräsklippning hann det oxå bli igår. På kvällen låg jag och gubbas på varsinn soffa och tittade på tv. Bla annat Vad Blir Det För Mat. Per Morberg gjorde en paj som såg väldigt god ut. Hittade receptet på nätet . Den ska jag göra idag. Det såg så gott ut. Nu har gubbas åkt till jobbet. Själv börjar jag inte förän imorgon. Ha det toppen. Kramizzzzzzzzzar till er alla
Vinbärspaj med maräng


Foto: TV4
Ingredienser

Pajskal:
1 1 dl skorpmjöl
2 2 dl vetemjöl
125 125 g smör
1 1 st äggula
0.5 0.5 dl socker

Fyllning:
0.5 0.5 l röda vinbär
3 3 st äggvitor
1 1 dl socker

Gör så här

1. Pajskal: Smält smöret och blanda i skorpmjöl, vetemjöl, äggulan och socker.

2. Blanda ihop degen gensat och klä pajformen. Låt den sedan vila i kylen 1 timma.

3. Grädda sedan i 15 minuter på 225 grader mitt i ugnen.

4. Fyllning: Vispa först äggvitorna till ett skum. Häll sedan i sockret och vispa till ett hårt skum.

5. Vänd sedan ner vinbären i äggvitan. Fyll sedan upp pajformen med smeten.

6. Grädda pajen i 150 grader i 20-25 minuter.
Tips
Pers dryckestips till pajen: Peter Lehmann Botrytis Semillon 2007 (nr 87495) 375 ml
 
Glöm inte att titta in på Bloggplus.se. Tjänsten är helt gratis.
Som ny medlem får ni 1000 besökare, 2000 bannervisningar och 2000 textvisningar. OBS Metro godkänner inte detta för sina bloggare.
.
Vill du rösta på min blogg kan du gör det här.
bloggstarts Topplista

KOMMENTARER
annsan_s

Godmorgon i stugan denna härliga morgon!

Vilken härlig paj, den måste jag göra.



Kramizzzzzzzzzzzzzzzzzz

2009-08-10 07:46:19
URL: http://annlouises.webblogg.se/
Fenixmona

Godmorgon i stugan denna måndag! Hörs som du haft en fin helg! Kramiz

roffe

Godmorgon ha en skön dag.kram

2009-08-10 08:10:32
URL: http://www.metrobloggen.se/ernst
Kina

Låter som en skön helg! Ha en bra måndag och go´morgon förresten!

2009-08-10 08:12:47
URL: http://metrobloggen.se/erhit
annsan_s

Härligt, måste jag göra oxå!



Kramizz

2009-08-10 08:34:40
URL: http://annlouises.webblogg.se/
*tingeling*

God morgon i stugan! Ja nog är det tur det blåser lite :) även idag här hos oss.. mmmm de där ser gott ut :) ha en fin fin dag :)

2009-08-10 08:54:06
URL: http://www.metrobloggen.se/hyttabytt
Locklig

Vad gott att ta ut mormor på det viset, förstår att hon uppskattade.

kram

Bitte

Vad trevligt å vad god den pajen ser ut!Mumsfilibabba :P Gott att du tar ut mormor,det gläder henne säkerligen!

2009-08-10 21:16:41
URL: http://www.metrobloggen.se/leva
Fibromorsan

Åh det där ser smaskigt ut!!!

Har tyvärr inte tillgång till vinbär, men den funkar kanske med blåbär istället?

Vad härligt det måste ha varit för din mormor att komma ut så! Tyvärr har jag aldrig fått träffa min mormor, hon dog redan när mamma var gravid med min storasyster :'(

Kramis

2009-08-10 22:41:40
URL: http://www.metrobloggen.se/fibromorsan


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)





Trackback