Vad ska det bli av vårt lilla samhälle?

 



En gråmulen dag är det idag. Termometern visar just nu på 5,6 plus. Sitter med min onda tand. Fanns ingen tid hos tandis förrän i morgon. De har så ont om tider på folktandvården där jag går nu mera. Indragningar och massor med patienter har ställt till det så. Jäkla tur det är torsdag snart då.
Ikväll ska jag på Musikal. Varje år ordnar niondeklassarna en Musikal här i Holmsund. Det brukar vara så bra.
http://vk.se/Article.jsp?article=435782 Här kan ni läsa lite mer om detta projekt.
Här i vårt lilla Holmsund händer det saker. Snart går en Epok i graven. Det är golvfabriken som läggs ner. Den 27 maj är det finito.

Det är så tragiskt. Fabriken har funnits sedan 1941. Närmare 170 personer jobbar där. Min mamma jobbade där när jag föddes. En av mina svärsöner jobbar där sen 25 år tillbaks, vänner och vänners barn. Det kommer säkert att bli en dominoeffekt för hela samhället. Butiker, matserveringar ja alla kommer de att mista kunder. Värst är det nog för dem som är lite äldre. Det är svårt nog idag att få ett jobb. Är man närmare 60 är det näst intill omöjligt. Unga som bildat familj kanske köpt hus har det inte heller lätt. Ett 30-tal personer har i dagsläget fått nya jobb så det är bara att hoppas att det ordnar sej för de övriga oxå. Det ligger en konstig tysnad och oro över hela samhället.

FAKTA Armstrong

1941 Tillverkning av ekparkett startar vid den SCA-ägda fabriken i Holmsund.

1949 Plastgolv börjar tillverkas.

1971 Parkettfabriken läggs ned och året efter startar tillverkning av laminerade mattor.

1973 Statsföretag övertar Holmsund golv AB.

1978 Oy Wiik köper före-taget.

1980 Oy Nokia ny ägare.

1983 Börjar tillverka mönstrade våtrumstapeter.

1989 Skåne-Gripen ny ägare.

1994 Avtal tecknas med Armstrong world industries om tekniskt och kommersiellt samarbete.

1996 Skanska industri köper Skåne-Gripen och därmed också Holmsund golv AB.

1997 Armstrong köper 51 procent av aktierna.

2001 Företaget blir helägt av Armstrong.

2009 Besked om nedläggning.

2011 Nedläggningen blir verklighet.

Senare idag ska jag och lilla mor och göra färdigt inför det stundande 90 års kalaset i morgon.

Ha det bäst

 

 


KOMMENTARER
Peter

Alltid tråkigt när en arbetsplats med sådan historia försvinner.

2011-04-13 15:36:41
URL: http://golvlaggare-helsingborg.se
Ellis

Tragiskt när ett så stort företag läggs ned, hoppas det löser sig med jobb!

Lycka till med kalaset imorgon, härligt med 90 års kalas! =)

Hör av dig en vecka innan eller när du vet hur du vill ha kortet med text och sånt så kan jag göra det när det finns tid! =)

Ha en fin kväll!

Kram Elenor

Inger Rozén.Chintoh

:-)Hej Attis!

Vill du göra mig en tjänst vore jag glad!Min väninna klagade på att det gick inte att skriva inlägg i min blogg!Vill du prova?För jag tänker byta blogg till world press,tror jag.Betalar man kan man klaga.Det går inte till blogger,de har bara ett taskigt frågeformulär som inte funkar.Sedan kommer jag inte åt mitt pcasa album.Jag skriver under Armstrong,för det passar just idag.Jag landade just på Louis Armstrongs flygplats i New Orleans.Kramen till di Attis!

2011-10-10 11:19:50
URL: http://chintohs.blogspot.com


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)





Trackback